Utan öppen dialog kan man aldrig bli bättre – om samarbetet med Reco.se
Avanzera var det första kompetensföretaget att ge kunder och konsulter möjligheten att lämna öppna omdömen om sin upplevelse av bolaget. Vi checkar in ett halvår efter att Reco.se implementerades för att stämma av hur responsen har sett ut.
Det var i december i fjol som Avanzera öppnade upp möjligheten att lämna ett omdöme via Reco.se.
– Som först i branschen ville vi ta ställning för ärlighet och vikten av goda relationer. Vi har funnits i över tjugo år, något vi har våra medarbetare och kunder att tacka för. Därför ville vi ta nästa steg genom att använda digitala hjälpmedel för att bibehålla och utveckla våra relationer, säger Peter Ahlander, Avanzeras vd och medgrundare.
Ett halvår senare visar resultatet fina siffror, med 4,7 i snittbetyg av totalt 51 lämnade omdömen. Peter och team Avanzera är glada över den fina responsen, men ser även ett stort värde i de mindre positiva omdömena – även om de är få.
– Det vore högdraget att tro att all feedback skulle vara av det hyllande slaget. Faktum är att vi hela tiden har sett arbetet med Reco.se som ett bra sätt att kunna fånga upp de kunder och konsulter som önskar att vi förbättrar oss i något avseende. Utan den sortens dialog kan man aldrig bli bättre; det är åtminstone vår övertygelse. Det är precis som i vilken relation som helst: Transparenta, öppna samtal är helt centralt för att fördjupa och bygga vidare på ett förhållande, säger Peter.
“Avanzera har alltid någon i byrålådan”
En av Avanzeras kunder är Pethra Bodotter, HR-ansvarig på Byggmax. Hon kom först i kontakt med Avanzera för ett och ett halvt år sedan, via en kandidat. Sedan dess har Avanzera och Byggmax samarbetat kring en rad olika uppdrag. En mixad kompott, men mest ekonomi, berättar Pethra.
– Avanzera hjälper oss både med konsulter och rekrytering, det är fifty-fifty. Främst gäller uppdragen roller inom ekonomi – när vår ekonomiavdelning behöver en ny medarbetare säger jag alltid: “Ring Malin på Avanzera!”, men man kan absolut vända sig till Avanzera för andra roller också.
Hon fortsätter:
– När man är i behov av en konsult är man ofta sent ute, man hade behövt medarbetaren redan igår. Avanzera skiljer sig från andra där. De har jämt någon i byrålådan; de löser alltid våra problem. Avanzera utmärker sig genom sin snabbhet, de är helt fantastiskt effektiva. Deras proaktiva arbetssätt, med löpande intervjuer för att säkerställa en aktiv kandidatpool, är till stor hjälp. Vid det första uppdraget kom de ut till oss, fångade snabbt upp både vår kultur och vårt behov – och vips så hade vi en perfekt match på plats.
Du är en av de kunder som har lämnat toppbetyg till Avanzera på Reco.se. Varför är det viktigt att kompetensföretag är transparenta med vad kunder, konsulter och kandidater tycker om dem, genom att öppna upp för möjligheten att lämna omdömen?
– Jag tycker att det är speciellt viktigt i en bransch där det inte finns en produkt som man kan bedöma i förväg. Tjänsten “produceras” efter att jag har lagt beställningen. Att det finns omdömen jag, som presumtiv kund, kan ta del av är en trygghet. Jag blev glad när jag såg att Avanzera börjat samla in omdömen från kunder. Nu fick jag verkligen möjlighet att visa vad jag tycker, och på sätt och vis ge något tillbaka.
På tal om omdömen. Skulle du rekommendera Avanzera till andra?
– Ja, det skulle jag! De tar väldigt väl hand om både kandidaten, konsulten och oss som kund. Dessutom vårdar de vårt varumärke på ett strålande sätt, under hela rekryteringsprocessen. Det betyder mycket för oss, avslutar Pethra.