Branschens viktigaste grundpelare

Tjugotre år har gått sedan Avanzera grundades. Det har minst sagt varit tjugotre händelserika år fulla av reflektioner och lärdomar. En av alla dessa lärdomar jag bär med mig idag är att du inte behöver vara en unik spelare på marknaden. Det fungerar faktiskt att agera som andra – fast lite bättre.

I slutändan handlar allt om hur väl du förstår din kund respektive konsult och vilken upplevelse du lyckas förmedla till båda parter, inte hur unikt ditt koncept är. Som jag ser det finns det fyra viktiga grundpelare att bygga sin affär på i vår bransch; engagemang, kunskap, erfarenhet och relationer. I takt med att branschen växer och arbetsmarknaden blir rörligare ställs det högre krav på förmåga att kombinera dessa grundpelare och på ett konsultativt sätt skapa långsiktiga samarbeten, det är i varje fall min fasta övertygelse. 

Personkännedom kräver erfarenhet

Sedan start har vi på Avanzera utgått från vad vi hade gjort om vi arbetat på kundens HR-avdelning. Vi är inte ute efter att sälja in en lösning utan har siktet inställt på att hitta bästa tänkbara lösning för kunden och skapa en tryggare arbetsmarknad för konsulterna, exempelvis genom att erbjuda fast månadslön och bättre villkor än branschen i stort. Dessutom har vi sedan dag ett engagerat oss i att förstå våra kunder och kandidater på djupet, något vi blivit bättre och bättre på genom åren. Att kunna luta oss mot vår långa erfarenhet i sökandet efter rätt matchning är otroligt värdefullt. Det gör att vi ser sådant som kunden inte ser, att vi presenterar kandidater som vi tror på även om de inte uppfyller samtliga önskvärda krav och att vi har ett mångfaldsperspektiv för att hitta individer som kompletterar övriga i teamet. Personkännedom kräver mer erfarenhet än att mäta kunskaper och att presentera kandidater som inte följer kravprofilen i detalj kräver i sin tur ett visst mått av självförtroende. Vi har vår erfarenhet att tacka för att vi självsäkert och kreativt presenterar lösningar som många inte vågar sig på i början av karriären och för att vi vågar säga till i de lägen vi tror att det är bättre för kunden att vänta eller tänka om. 

Att inte sopa misstag under mattan

Oavsett hur lång erfarenhet du har i ryggen kan du aldrig ta för givet att dina lösningar ska fungera. På Avanzera är vi därför noga med att följa upp att vi faktiskt håller vad vi lovat. Dels genom personlig kontakt under uppdragets gång, dels genom att be samtliga kunder och kandidater att lämna öppen feedback via omdömessajten Reco. Allt för att vi ska fånga upp och kunna rätta till eventuella brister. Vi blundar aldrig för missnöje utan tar tag i det direkt och gör allt vi kan för att uppfylla kundens önskemål. 

Den feedback vi mötts av via Reco är ett tydligt kvitto på att vi befinner oss på rätt väg, unika eller ej. Nu ser vi fram emot att fortsätta skapa långsiktiga relationer med kunder och konsulter – helt enligt våra grundpelare.

Peter Ahlander, vd Avanzera

Nedan kan du läsa ett par av de senaste recensionerna vi fått på Reco.se och här hittar du samtliga. 

Kimberly, konsult:

Avanzera är ett toppenbolag att arbeta åt, man har en engagerad konsultcheck och en bra kontakt med företaget.

Angelica, kund:

Snabb återkoppling
Professionellt bemötande
Lyhörda inför kundens behov
Löpande återkoppling under konsultens uppdrag